Prihlásenie

Pomôže fyzioterapeut pri problémoch po pôrode?

Usmiatá tehotná žena sedí v tureckom sede na zemi

Tehotenstvo, rovnako ako pôrod predstavuje extrémnu záťaž pre telo budúcej matky. Nápor súvisí so zabezpečením vývoja a výživy plodu, ako aj prípravou na pôrod a na plnohodnotné dojčenie. Nie zriedka prichádza k situáciám, kedy sa telo ženy po pôrode mení a spôsobuje obmedzenia z hľadiska pohybu, funkčnosti alebo estetiky. Na otázku, ako môže pomôcť fyzioterapeut pri vzniknutých problémoch po tehotenstve a pôrode, odpovedá doc. et doc. PhDr. Magdaléna Hagovská, PhD. , Cert.MDT.

Tehotenstvo je zmena. Aké zmeny prináša pre telo matky?

„Nápor môže spôsobiť zmeny pohybového aparátu a to najmä pri postoji a chôdzi. Najviac ich ovplyvňuje zvýšená telesná hmotnosť a zmena ťažiska tehotnej ženy. V driekovej chrbtici dochádza k hyperlordóze. Vplyvom zvyšujúcej sa elasticity spojivových a kolagénnych tkanív a vysokej hladiny hormónov sa uvoľňuje panvový pletenec. Dôsledkom toho sú často vyskytujúce sa bolesti driekovej chrbtice.

Ďalej často dochádza k zvýrazneniu protrakcie ramien a hlavy, čo vedie  k bolestiam horných končatín a hlavy. Nezabudnime ani na brušnú oblasť – oslabenie brušných svalov v tehotenstve zvyšuje riziko vzniku rozostupu priamych brušných svalov. Trpí aj panvové dno – vplyvom rastúcej hmotnosti maternice je vyvíjaný väčší tlak na svaly panvového dna. Tieto svaly sú dôležitou súčasťou hlbokého stabilizačného systému. Okrem toho prispievajú k udržaniu správnej polohy orgánov panvy. Ich oslabenie sa môže prejaviť ako inkontinencia moču, stolice, či pokles orgánov malej panvy.

Spomenieme aj bolesti v oblasti rebier – bolesť sa vyskytuje pod rebrami a zhoršuje sa v sede. Spôsobuje ju utláčanie rebier rastúcou maternicou, vo vyššom štádiu tehotenstva utláčanie hlavičkou dieťaťa alebo kopanie dieťaťa do tejto oblasti.”

Aké najčastejšie komplikácie nastávajú po pôrode?

„Často sa vyskytujú bolesti krčnej, hrudnej a driekovej chrbtice. Jazvy po epiziotómii a ruptúrach hrádze spôsobujú diskomfort a bolesti pri pohlavnom styku. Jazvy po cisárskom reze – palpácia aktívnej jazvy – vyvolávajú ostrú a nepríjemnú bolesť. Problémom môže byť únik moču alebo časté močenie, ktoré sa spája s rôzne silným nútením na močenie. Možná je aj kombinácia týchto situácii.

Ďalším problémom je ochabnutá brušná stena a diastáza – rozostup priameho brušného svalov v oblasti linea alba. Môžu sa vyskytovať aj popôrodné prolapsy. Cystokéla zostup prednej steny pošvy, rektokéla – zostup zadnej steny pošvy. Počas pôrodu môže dôjsť ku mikrotraume, stenšeniu a uvoľneniu svalov panvového dna alebo až k maktrotraume, čiže avulzii svalov panvového dna. To znamená, že sval sa v jednej časti odtrhol od kosti.

Menej častým, no závažným problémom je symfyzeolýza. Počas fyziologickej gravidity dochádza k rozvoľneniu symfýzy 3 – 8 milimetrov. Následom sú pocity nestability a bolesti pri chôdzi. Môžu sa vyskytovať aj bolesti kostrče coccydynia.” uvádza fyzioterapeutka Magdaléna Hagovská.

Profilová fotka ženy
Fyzioterapeutka doc. et doc. Magdaléna Hagovská, PhD

Obdobie šestonedelia nie je pre čerstvú mamičku len odporúčaním na papieri, ale malo by sa naozaj dodržiavať. Prečo?

„Dĺžka popôrodného obdobia je u každej ženy individuálna. Najčastejšie toto obdobie končí návštevou gynekológa po šiestich týždňoch od pôrodu. Je to obdobie regenerácie urogenitálneho traktu, pohybového aparátu, dochádza k emocionálnym zmenám, k pocitu zodpovednosti a strachu o dieťa. U niektorých žien dochádza k regenerácii celého tela skôr, u niektorých neskôr. Podľa odborníkov gynekológov a fyzioterapeutov by sa toto obdobie určite malo dodržať.

Návšteva fyzioterapeuta u pacientky po pôrode nie je doteraz bežnou záležitosťou. Po šestonedelí si niektoré pacientky hľadajú fyzioterapeuta sami, niektorým návštevu fyzioterapeuta odporučí gynekológ. Fyzioterapia v urológii, gynekológii a pôrodníctve na Slovensku nie je úplne bežne dostupná.” dopĺňa fyzioterapeutka.

Aké cviky sú vhodné po pôrode, ak už je žena zregenerovaná, ale trápi ju napríklad bolesť v krížovej alebo krčnej chrbtici, prípadne kolená alebo bedrá?

„Ak sú bolesti z dôvodu poškodenej medzistavcovej platničky, je vhodné cvičenie podľa McKenzieho. Existujú na to certifikovaní fyzioterapeuti, ktorých zoznam je na web stránke Mckenzie inštitútu. Táto metóda je vhodná aj na liečbu bolestí kĺbov akéhokoľvek pôvodu. Ak má mamička bolesti v oblasti panvy a sakroiliakálnych kĺbov, je potrebné špeciálne stabilizačné cvičenie.”

Môže pomôcť fyzioterapeut aj napríklad s inkontinenciou?

Oslovená fyzioterapeutka odporúča: „Rieši sa to cvičením svalov panvového dna. Najprv musí fyzioterapeut vyšetriť funkciu svalov panvového dna per vaginam a vysvetliť správne cvičenie. Existuje mnoho variácií cvičenia svalov panvového dna. Fyzioterapeut podľa komplexného vyšetrenia postúry a panvového dna vyberie vhodné cvičenie, či už s pomôckami alebo bez. Takúto liečbu poskytujú špeciálne vyškolení fyzioterapeuti, ktorí môžu vykonávať vyšetrenie per vaginam.

V súčasnosti je v danej problematike vyškolených na Slovensku okolo 40 fyzioterapeutov, niektorí majú školenia aj z Českej republiky. Školenia predstavujú Ministerstvom zdravotníctva akreditované kurzy v rámci sústavného vzdelávania. Pokiaľ fyzioterapeut nemá takéto vzdelanie, nie je kompetentný vyšetrovať palpačne per vaginam.”

Ruky fyzioterapeuta vyšetrujú brucho pacientky

Čo robiť v prípade ochabnutých brušných svalov?

Fyzioterapeut vyšetrí diastázu prostredníctvom niekoľkých testov a upresní jej typ, dĺžku a šírku. Meria sa aj obvod pása. Následne naučí pacientku niekoľko jednoduchých cvikov a vysvetlí, ktoré cvičenie nie je vhodné, aby sa predišlo zhoršeniu diastázy. Pri liečbe diastázy je dôležitá správna ergonómia pri vykonávaní aktivít každodenného života.”

Niekedy nastávajú aj problémy s menštruačným cyklom. Dokáže fyzioterapeut pomôcť aj niečím takýmto?

Porúch menštruačného cyklu je mnoho. Ak sú podmienené hormonálne, liečba je konzultovaná gynekológom. Ak má pacientka napr. Dysmenoreu – bolestivú menštruáciu. Môžeme pacientke pomôcť špeciálnymi fyzioerapeutickými metódami, technikami na ošetrenie bolestivých miest v oblasti panvy a špeciálnym cvičením.”  poznamenala na záver fyzioterapeutka Magdaléna Hagovská.

Ak vás zaujímajú témy z oblasti fyzioterapie a na našom blogu ste ich zatiaľ nenašli, napíšte nám e-mail, radi vám odpovieme.